Flyer - Kleur je Verdriet

 

                                                  

Workshop borden pimpen

Een leuke woontrend, borden aan de muur. Maar hoe leuk is het om deze borden zelf te maken?
Je gaat je (lichtgewicht) borden zelf pimpen met een zwarte stift. Er zijn borden in verschillende tinten en maten.


Borden pimpen geheel naar eigen stijl? Dit kan op
-woensdagavond  24 oktober van 19.15-22.00 uur
-kosten zijn  € 22,50, incl. materiaal en koffie.
(ook te boeken als groepsworkshop, max. 6 pers.)


 

 

 

 

 

             


Tekenen maar dan anders! > via Cultuurkoepel Vechtdal > In Dedemsvaart en Hardenberg

Vind je het fijn om af en toe gewoon even lekker van je af te tekenen en je te laten verrassen? Doe dan met ons mee! In deze cursus ‘Creatief Tekenen’ werk je met mooie tekenmaterialen, want goede potloden en stiften, wasco, ecoline halen immers het beste in jouw naar boven.
Samen gaan we aan de slag met de techniek ‘Spiegelen’! Door op een speciale manier te spiegelen ontstaat er ineens een stad, een insect of een portret op papier. Iedereen maakt in zijn eigen tempo zijn eigen tekeningen en kunstwerkjes. En natuurlijk ga jij na afloop van iedere les met een prachtige resultaat naar huis! Tekenervaring is dus niet nodig, doe je met (met je vriend(in) met ons mee?

Cursus: Tekenen maar dan anders (creatief)
Leeftijd: 6 -12 jr.
Lessen: 4
Duur; 1,5 uur
Prijs:  € 5,= voor de hele cursus
Dag: woensdag
Start: 31-10-2018
Door: Tekenspoor & Tekenthuis
Plaats: Dedemsvaart en Hardenberg

Voor meer info en aanmelden zie hardenbergkids.nl 
Voor Dedemsvaart > www.hardenbergkids.nl/course/141/1832/tekenen-maar-dan-anders-creatief-6-12-jr-dedemsvaart

Voor Hardenberg > www.hardenbergkids.nl/course/141/1761/tekenen-maar-dan-anders-creatief-6-12-jr-hardenberg-baalder-veld 

 

 

Evaluatie lotgenotengroep voor pleegkinderen

Het is al weer een tijdje geleden dat wij de laatste bijeenkomst hadden van de lotgenotengroep. Wij (Gwendy en Hermanna) kijken er met veel voldoening op terug. Maar wat nog veel belangrijker is natuurlijk, hoe hebben de pleegkinderen en pleegouders dit ervaren? Waar kunnen wij de volgende keer nog meer aandacht aan besteden of juist minder?

Via een evaluatieformulier hebben wij de pleegouders en kinderen gevraagd om hun reactie.
-Tijdens de evaluatie kwam vooral naar voren dat de pleegkinderen gezelligheid en veiligheid ervaren in het groepje.
-Herkenning, ook van ervaringsverhalen van Gwendy, was erg belangrijk, ‘wij zijn niet de enige’.
- Alles blijft binnen het groepje, fijn idee voor de kids, ja want soms was het best lastig om te praten. De creatieve werkvormen hebben de kinderen dan ook als erg prettig     ervaren.
 -Iedereen zou andere pleegkinderen deze lotgenotengroep aanraden. Ook fijn om te horen dat een aantal weken na de bijeenkomsten nog wel eens een ‘werkstukje’ gepakt wordt en het dan ook nog van waarde kan zijn.

Ervaring van de pleegkinderen……

Ik zou ernaar toe gaan omdat je er over je gevoelens kunt praten. En er zijn kinderen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. Ik vond het heel leuk en gezellig en daarom zouden andere pleegkinderen er ook naar toe moeten gaan, omdat het leuk en gezellig is. En de begeleiders zijn heel aardig en als je dan iets ´kwijt´ wilt kun je dit bij hun kwijt. En dan blijft het onder degene die het hebben verteld aan de begeleidster.

Het is gezellig en je leert andere kinderen kennen. Je speelt spelletjes en ging knutselen en als je thuis bent heb je iets leuks te vertellen en thuis heb je alles uit je hoofd. Je kunt je goed concentreren  op school en dat was het een beetje, doei.

Ik vind het heel leuk bij de lotgenotengroep. Ik denk dat andere pleegkinderen dit ook wel vinden, maar soms ook wel lastig. Kom ook naar de lotgenotengroep als je dat wilt.

Ervaring van de pleegouders…….

Het heeft haar heel goed gedaan, ze had een beetje een familie gevoel. Ze vond het fijn om te delen, dan was het uit haar hoofd.

We zien niet echt verandering voor dit moment. Ze ervaart er wel gezelligheid en veiligheid en dat is voor ons ook belangrijk.

Het was elke keer een ontspannende bezigheid en wat er ook  werd besproken, het bleef in de groep en niets is apart en je bent zo als je bent. Ook werden haar ouders positief belicht. Ze vond het wel lastig om over haar ‘verleden’ te praten en sluit zich zelf af. Maar wat hebben jullie haar toch zo mooi en fijn benadert, dat het praten nu wat makkelijker lijkt te gaan. Wel had ze na sommige bijeenkomsten huilbuien en last van boosheid (ze lijkt geen grip te hebben op de situatie) Ik ben echt trots op jullie, hoe jullie dit doen en op ons pleegkind, dat ze het zo goed heeft opgepakt.

 

Wat fijn om deze reacties mee te kunnen nemen voor een volgende lotgenotengroep. De reacties stimuleren ons om door te gaan, we leren ervan, nemen de tips (andere naam, vertellen wat we volgende keer gaan doen, voorbeelden) mee, maar ‘horen’ vooral door alle reacties heen hoe belangrijk herkenning en erkenning is!
Bij voldoende aanmeldingen starten wij met een volgende groep kinderen/jongeren !

Ervaring met tekentherapie, verhaal van een moeder .....

Na het overlijden van zijn tante van 48 jaar werd onze zoon erg piekerig en onzeker. Het overlijden kwam heel onverwacht. Dat riep allerlei vragen bij hem op: 'mam, kan jou dat ook overkomen', 'ben ik wel gezond'? En in plaats dat hij een onbezorgde jongen van 9 jaar was, maakte hij zich veel zorgen. Na een half jaar heb ik contact gelegd met Hermanna van Tekenspoor. Aan de hand van zelf tekeningen maken, kon hij zijn verhaal kwijt en kon Hermanna gerichte vragen stellen over zijn tekeningen. In het begin was hij onzeker, maar hij kreeg meer vertrouwen en ging met plezier heen. Ik kan oprecht zeggen dat het hem geholpen heeft, hij kan zich beter uiten, komt voor zichzelf op. Hij blijft een gevoelige, lieve jongen, maar kan beter met zijn emoties overweg! 

 

Tekentherapie het klinkt misschien 'zwaar', maar dit is het juist niet. Het is een laagdrempelige persoonlijke begeleiding waarbij we gebruik maken van de tekentaal. Tekenen is een ‘gewone’ ontspannende bezigheid, een tekening laat zien wat er in een kind omgaat, hoe hij/zij zich voelt.
Twijfel je over hulp voor je kind, maar lijkt het nog een stap te ver? Zit je kind niet lekker in z’n vel? Sta je op de wachtlijst bij de hulpverlening? Neem gerust contact op, we kijken samen wat het meest geschikt is voor je kind. Soms kan een tekening en een oudergesprek al veel be-tekenen.

 

Ilya Uitvaartzorg Salland

Ook kinderen worden geconfronteerd met het verlies van iemand van wie ze houden. Dit is erg ingrijpend. Als volwassenen praten we vaak veel en zijn we bezig met de regeldingen. Wij willen kinderen een eigen rol geven zodat zij ook kunnen werken aan een passende (goede) herinnering. Wij vinden het belangrijk om stil te staan bij hun verdriet en ze te betrekken bij het afscheid nemen op een manier die bij ze past. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar een partner die hierin wat kan betekenen. Deze hebben wij gevonden in Hermanna Dogger van Tekenspoor in Hardenberg. Zij kan de kinderen, maar ook het gezin, creatief begeleiden in een periode van afscheid nemen en rouw. Door samen iets te maken kan een kind concreet iets doen. Creatief bezig zijn kan ook helpen om het verlies te verwerken.
lya Uitvaartzorg Salland

 

 

Praktijkgerichte opleiding kindertekeningen lezen en begrijpen

Tekenen is meer! start in HARDENBERG ook met de praktijkgerichte opleiding kindertekeningen lezen en begrijpen.

Een opleiding voor kindercoaches, pubercoach, jeugdzorg, leerkrachten, kortom voor mensen die kinderen begeleiden met hun hulpvraag.
Je wilt leren wat tekenen met je doet. Hoe je een tekening kunt lezen. Hoe je vaardig kunt worden in het geven van de juiste vervolg opdracht, zodat het kind/jongere zich gehoord en begrepen voelt en jij kunt werken aan de hulpvraag.

In de opleiding komen o.a. de volgende thema’s aan bod:
Welke signalen krijg ik vanuit de tekening?
Welke opdrachten kan ik aanbieden per leeftijd?
Hoe kan ik een tekening screenen en de beeldtaal lezen?
Hoe kan ik via de tekening ontwikkelingsachterstanden signaleren?
Hoe kan ik tekenen inzetten bij: verdriet-afscheid-troost-pijn-
angst-ruzie-pesten?
Hoe zet ik tekenen in om het sociale klimaat te verbeteren?

Inhoud van de Basisopleiding:
De basisopleiding (blok 1) bestaat uit 5 dagen. De lesdagen zijn 1x per maand.
In blok 1 leer je de taal in de tekening herkennen. Je leert via een duidelijke, door mijzelf ontwikkelde methode de tekening onderzoeken en begrijpen. Deze methode geeft je inzicht en kennis over de tekentaal. Je leert wat de kenmerken zijn die horen bij een bepaalde leeftijdsfase van peuter tot 12+. Wat betekenen kleuren, lijnen, vormen en interactie die zichtbaar worden in de tekening? Deze methode maakt zichtbaar waar extra ondersteuning nodig is. Om bij de ondersteuning en hulpvragen creatieve coaching toe te kunnen passen is het belangrijk dat je verschillende teken/schilderopdrachten kunt geven aansluitend bij de leeftijd en het probleem. Na 5 dagen kun je vanaf 2 jaar tot 12+ tekeningen screenen en heb je een “rugzak” vol met ideeën en opdrachten. Per dag krijg je als huiswerk een aantal opdrachten mee die je zelf in de praktijk gaat uitvoeren en onderzoeken. Zo is de opgedane kennis direct toepasbaar in de praktijk.

Bij voldoende aanmeldingen start de opleiding rond september 2018 in Hardenberg.
Prijs € 550,00 ex btw inclusief werkboek en materialen.

Docent: Bauk Zwaan
Meer informatie www.tekenenismeer.nl
Opgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Rianne Leemhuis www.tekenthuis.nl Hermanna Dogger www.tekenspoor.nl

Lotgenotengroep voor pleegkinderen

 'Lotgenotengroep voor pleegkinderen'

- In de lotgenotengroep krijgen de kinderen de gelegenheid vrijuit te praten; ervaringen, gedachten en gevoelens te delen.
- Ze ontdekken dat ze niet de enige zijn met hun ervaringen en gevoelens.
- Elkaar steunen en tips geven staan centraal in de bijeenkomsten.

Herkenning, erkenning en elkaar tips geven, kunnen ervoor zorgen dat kinderen beter in hun eigen kracht komen te staan en zich minder eenzaam voelen.

Deze bijeenkomsten zullen gegeven worden door Gwendy Veldhuis (HVO-docente en ervaringsdeskundige als pleegkind) en mij, Hermanna.
Dit voorjaar hebben we de eerste lotgenotengroep gegeven. Na de zomervakantie start, bij voldoende aanmeldingen, de tweede groep.

Lotgenotengroep voor pleegkinderen......Iets voor jou?!

Lees meer

Workshop 'Streetpainting' tijdens de WAK

Tijdens de 'Weken van de Amateurkunst' werd de parkeerplaats aan het Holt omgetoverd tot een gigantische tekening.
De parkeerplaats is een grote cirkel met 12 parkeervakken. In elk vak werkte een duo, ze gingen elkaar spiegelen (natekenen).
Zo ontstond er een grote mandala. Er waren 24 enthousiaste deelnemers, er is hard gewerkt en het resultaat was er dan ook naar.
Super om te doen!! De deelnemers, maar ook Rianne (collega) en ik hebben genoten. Het leverde dan ook prachtige foto's (o.a. gemaakt door Harry Kruiper) op en een geweldig filmpje gemaakt door Studuo28 .

           

                                     

 

Voor het filmpje kijk op https://vimeo.com/218912917


 

 

Workshop in het Asielzoekerscentrum

Afgelopen week heb ik samen met collega Rianne Leemhuis een workshop tekenen gegeven in het AZC in Hardenberg. De taal was geen probleem, want we hebben gelukkig 'de tekentaal', mooi hoe universeel deze taal is. Bijvoorbeeld een huis, elk kind, in welk land ook, tekent een huis d.m.v. een vierkant en een driehoek.
Ons thema was spiegelen, elkaar nadoen. Eerst tegenover elkaar staan en elkaars bewegingen nadoen en daarna elkaar spiegelen op papier. De kinderen hebben genoten en wij ook. We zijn weer een mooie ervaring rijker.

 

Tekenlessen via Cultuurkoepel Vechtdal

Wederom mochten Rianne (Tekenthuis) en ik een blok van vijf tekenlessen verzorgen via Cultuurkoepel Vechtdal (www.hardenbergkids.nl) , deze keer in Kloosterhaar en de Marslanden.
We zijn bezig geweest met werk van Escher en Miro, gekke portretten gemaakt, van een krabbel vreemde vogels tekenen,  en tot slot zijn hebben we nog een 'kersttekening' gemaakt. Het waren weer geslaagde lessen met erg enthousiaste kinderen.

Ík heb nog nooit zo'n mooie tekening gemaakt ' was een reactie, kids zijn trots en blij. Daar doen wij het voor!!

Vanaf februari geven wij deze lessen in de Krim en Rheezerveen!!!!

 

 


                                                                 

    

                                       

 

              

 

 

 

 

Allemaal UNIEK samen een MEESTERWERK !

                            

Allemaal UNIEK samen een MEESTEERWERK ...dat is de tekst op het kunstwerk dat de kinderen samen met de juf gemaakt hebben tijdens de workshop op de Prof.Waterinkschool. Dit ter gelegenheid van het40-jarig jubileum van juf Ineke .
Elk kind mocht twee schilderdoekjes beschilderen waarop een kwart van een cirkel getekend stond. Een doekje voor een kunstwerk dat in de school komt te hangen en het andere doekje is voor een kunstwerk voor de jubilerende juf.
Samen met collega Rianne van Tekenthuis mocht ik deze workshop geven. Erg leuk om te doen. Het heeft even wat tijd gekost maar naar enig puzzelen ontstonden er twee prachtige kunstwerken!!

Tekenlessen in de Marslanden en Kloosterhaar

Binnenkort starten weer de tekenlessen via Cultuurkoepel Vechtdal.
Gedurende 5 lessen van 1,5 uur gaan we, in Kloosterhaar en in de Marslanden, met het thema Vreemde vogels....! aan de slag.
Voor meer informatie en opgave kijk op www.hardenbergkids.nl .

Gedeeld verdriet

Onlangs heb ik een training gevolgd voor 'Gedeeld verdriet coach', een mooie aanvulling op de tekentherapie. Een praktische training, die mij extra handvatten geeft om kinderen en jongeren in een groep of individueel te begeleiden.
Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met verlies, niet alleen door de dood, maar ook door het leven. Soms gebeurt dit helaas al op jonge leeftijd. Dit verlies kan ontstaan doordat er iemand in je naaste omgeving is overleden , je ouders zijn gescheiden of doordat je niet meer thuis kunt wonen. Ook kan een verlies ontstaan door bijvoorbeeld het verliezen van je gezondheid of een vriend.
Soms laten kinderen/jongeren aan de buitenkant niet zien hoe moeilijk ze het dan hebben, maar van binnen kan het een emotionele chaos zijn. Iedereen met een verlieservaring heeft erkenning en herkenning nodig. Het helpt als kinderen en jongeren weten dat ze niet de enige zijn die dit overkomt, hun gevoelens niet raar zijn en dit ook kunnen en mogen delen.
Wil je meer informatie over individuele begeleiding of begeleiding in een groep, neem dan gerust contact op.